توسعه بازی های رایانه ای

برسی ، آموزش ، ساخت و توسعه بازی های کامپیوتری از دید یک طراح محیط

توسعه بازی های رایانه ای

برسی ، آموزش ، ساخت و توسعه بازی های کامپیوتری از دید یک طراح محیط

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به دوستان و علاقه مندان به توسعه ی بازی های کامپیوتری
وبلاگی که در حال حاضز در حال مشاهده آن می باشد هدفش برسی تکنیک های منحصر به فرد در ضمینه ی توسعه و پیاده سازی بازی های رایانه ای از دید هنری می باشد.

مطالبی که خواهید خواند :

- اخبار دنیای بازی سازی
- تکنولو ژی های منحصر به فرد
- معرفی نرم افزار های به روز
- مباحث آموزشی البته از دید یک طراح محیط
- معرفی وب سایت های مفید و لینک های مفید دنیای سه بعدی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

مراحل توسعه بازی برای طراح محیط

وحید حیدری | جمعه, ۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۵۲ ب.ظ

طراحی محیط

فکر می کنم برای شروع هر کاری استفاده از تجربه دیگران می تونه بهترین روش شروع برای هر کاری باشه.
حداقل موضوع اینه که ما راهی رو که بقیه به صورت اشتباه طی کردند را نمی ریم.یعنی می تونیم راهی مناسب تر را انتخاب کنیم من در این جا قصدم برسی کارهایست که یک فرد باید در ضمینه طراحی محیط برای بازی انجام دهد.به صورت ساده تر.
قراره بازی ساخته بشه شما مسئول طراحی asset و طراحی محیط در بازی هستید.
شما چه مراحلی را باید طی کنید؟
شما چه چیز هایی باید بلد باشید ؟
با چه نرم افزار هایی باید کار کنید؟

این ها سوالاتی هستند که ممکن در ذهن هر فردی که تازه به توسعه بازی سازی روی آورده خطور کنه و موجب آشفتگی در ذهن بشود.
دلیلی که این مسئله را مورد برسی قرار می دهم استدلال من و تجربه من در ضمینه توسعه گیم یا همون بازی هست.معمولا بیشتر افراد در شروع کار خودشون با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند پس چه بهتر که در اینجا به برسی این مشکل برای افراد تازه کار بپردازیم.مراحل به صورت دیگرام برسی می شود.تا فکر نکنید کار بسیار پیچیده ای داره انجام می شه فقط کافیه روال کار دستتون بیادش و بدونید قرار چه کاری رو در چه مرحله ای انجام دهید.
در زیر مراحلی که یک طراح محیط انجام می ده تا به ساخت یک Level از یک بازی بینجامد را به صورت دیگرامی به شما نمایش می دهیم.
البته نکته ی قابل ذکر دیگرام رسم شده شمای کلی از توسعه را به نمایش می گذارد.هر دیاگرام دارای زیر مجموعه هایی است که هر قسمت احتیاج به توضیح دارد.

تولید بازی

خوب در اینجا بهتره به برسی و جواب سوال های بالا بپردازیم بعدش نگاهی اجمالی به دیگرام داشته باشیم و به صورت کوتاه هر قسمت رو مورد برسی قرار دهیم
سوال 1:
شما چه مراحلی را باید طی کنید؟
- برای تولید یک مرحله از یک بازی ابتدای عمل طراح کانسپت،یا هنرمند طراح مرحله(Level) به صورت 2 بعدی شروع به خلق محیطی مناسب برای بازی بر اساس سناریو و داستان بازی می کنید این طرح ها شامل تمامی اشیا، جو و محیط بازی می باشند.
-در مرحله بعد از طراحی 2 بعدی طراح محیط شروع به ساخت مدل هایی از روی کانسپت های کشیده شده می کند.همه ی اشیائ مورد نیاز در داخل بازی به صورت سبعدی مدل سازی می شود.
-در مرحله 3 از روی کلیه مدل های ساخته شده مپ هایی تولید می شود که با استفاده از این مپ ها شروع به ساخت تکسچر می کنند.
-در مرحله 4 تمامی تکسچر ها با مدل ها ادقام شده و خروجی مناسب برای موتور بازی مورد نظر گرفته می شود.
-در مرحله بعدی کلیه اشیاء تشکیل دهنده ی محیط وارد موتور بازی سازی شده.بر اساس کانسپت چیده شده و عملیات نور پردازی و سایه زنی انجام می شود.ودر همین مرحله بحث بهینه سازی محیط بازی انجام می شود.
 
سوال 2:
شما چه چیز هایی باید بلد باشید؟
- هر فردی در هر ضمینه ای که قرار هست کار کند باید مراحل کار خود را به خوبی بشناسد و بتواند درخواست هایی که از آن می شود را به خوبی انجام دهد.در شرکت های بازی سازی ایرانی به دلیل بودجه کمی که هر شرکت دارد اکثر افرادی که درون شرکت های مختلف کار می کنند دارای توانایی های بسیار زیادی هستند به این صورت که هم مدل سازند،هم برنامه نویسند، هم توسعه دهنده مرحله می باشند و هم هنرمند تکسچر هستند. این ها به نوبه خود خوب هست ولی در پرو‍ژه های بزرگ باعث کاهش راندمان و کیفیت خروجی کار می شود.
پس عملا یک طراح محیط برای ساخت بازی باید دید کافی برای مدل سازی در مد های  height poly  و Low poly را داشته باشد.بتواند کانسپت ها را به بهترین نحو به مدل سبعدی تبدیل کند.UV مناسب برای هر ابجک را تهیه و تکسچر مناسب را پیاده سازی کند و در آخر بتواند اشیاء تولید شده را به بهترین نحوه بر اساس کانسپت در کنار یک دیگر در موتور بازی قرار داده.نور پردازی و سایه زنی کند.

سوال 3
با چه نرم افزار هایی باید کار کنید؟
-فرد توسعه دهنده می تواند از هر نرم افزار برای تولید محتوای خود استفاده کند بحث انتخاب نرم افزار بسیار بحث مفصلی است که بسته به نوع سلایق مختلف می باشد.در همین وب سایت لیستی از نرم افزار های مورد نیاز طراحان محیط بازی سازی آماده شده که به معرفی اجمالی نرم افزار های مورد نیاز پرداخته.انتخاب نرم افزار ها کاملا به شرایط بازار و شرکت ها و نیاز های فرد،وابسته است.یک مثال راحت شرکت های کوچک برای فروش تجاری بیشتر به طرف نرم افزار های با لایسنس رایگان حرکت می کنند.تا بتونند هزینه های خرید نرم افزار های مختلف را کاهش دهند.البته در ایران هزینه خرید نرم افزار در حال حاضر معنی خاصی ندارد.

موضوع انتخاب نرم افزار یکی از مسائلی هست که هر فردی را در ابتدای کار گیج می کند.من در مقاله ای به صورت کامل سعی می کنم به صورت کامل راهنمایی کامل برای انتخاب نرم افزار مناسب را در اختیار شما قرار دهم.

موضوع قابل ذکر دیگه ای که می تونم به اون اشاره کنم اینه که من در این جا به صورت خیلی خلاصه به برسی تولید یک بازی پرداختم تا افراد تازه کار یک دید اولیه نصبت به روال کار داشته باشند.سعی من بر این است تا این مسئله را به صورت یک پرو‍ژه برسی کنم و در قالب یک کتاب به عنوان رفرنسی برای طراحان محیط بازی در اختیار همه علاقه مندان به طراحی و توسعه بازی های کامپیوتری قرار دهم.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی